Ви увійшли як Гість
Група "Гости"Вітаю Вас Гість!
Неділя, 28.04.2024, 17:48
Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSS

Категорії розділу

Новини [14]
Наукові статті [39]
Перелік праць викладацького складу кафедри
Закони [1]
Дана категорія містить закони, які зв'язані з земельним кадастром
Відео [14]
Тут знаходяться відеоматеріали

Форма входу

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Geovisite


hit counter

Мови

Пошук

Погода

Свята

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Наші колеги

Кафедра геодезії і картографії

Цікава інформація

Головна » Статті » Наукові статті

ПРОБЛЕМАТИКА СКАСУВАННЯ МОРАТОРІЮ НА ЗЕМЛІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
УДК: 232.2.021:332.33:332.7
ПРОБЛЕМАТИКА СКАСУВАННЯ МОРАТОРІЮ НА ЗЕМЛІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

Пелих С. В. – студент 3 курсу, напрям "Геодезія, картографія та зем-леустрій"
Шелепницька І. П. – к. н. держ. упр., в. о. доцента кафедри землеуст-рою і кадастру ПДАТУ


Земельний кодекс України, який набув чинності 1 січня 2002 року, за-конодавчо визначив ключові позиції щодо розвитку ринку земель, заснованого на конкурентних засадах, які земельні ділянки державної та комунальної влас-ності підлягають обов’язковому продажу на земельних торгах, форми і терміни проведення земельних торгів, порядок підготовки земельних ділянок для продажу на земельних торгах, оголошення земельних торгів та умови визнання торгів такими, що не відбулися [1]. Але питання утворення вільного ринку земель напряму пов’язане із дією мораторію, основними причинами введення якого є відсутність законів про державний кадастр, про ринок землі, про ре-єстрацію земельних ділянок, відсутність достовірної інформації про якісний склад земель, грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
Ринком нерухомості, за визначенням науковців – є економічний інститут власності, що характеризує систему відносин власності та їх реалізації. У своїй правовій формі власність набуває юридичного змісту, стає юридичною категорією, що поєднує правові відносини належності, володіння, використання об’єктів власності [4, с 16-20 ]. Тому без належного державного земельного кадастру, без чітких правових норм його функціонування ускладнюється нала-годження ринку землі в Україні, адже саме земельний кадастр постає гарантом забезпечення права власності.
Чим може обернутися скасування мораторію на продаж сільськогоспо-дарських земель до прийняття названих законів? Чи може статися так, що 42 млн. га української землі сільськогосподарського призначення перейде у влас-ність декількох десятків заможних власників замість нинішніх 6,9 мільйонів?
Так, у травні-червні 2010 р. на замовлення Держкомзему в рамках Про-екту Світового банку "Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру" Центром соціальних екс-пертиз Інституту соціології НАН України було проведене соціологічне дослі-дження, в ході якого опитано 1600 мешканців сільської місцевості, що стали власниками земельних ділянок внаслідок отримання земельної частки (паю), 1200 голів фермерських господарств, 800 керівників сільгосппідприємств [2].
Результати дослідження показали, що серед опитаних керівників с-г пі-дприємств та голів фермерських господарств противники ринку земель пере-бувають у меншості – їх приблизно третина, а серед власників земельних діля-нок (паїв) – близько половини, 51,7%. Практично всі стверджують необхідність створення належних умов для його існування, продажу земель тільки громадянам України або жителям громади [3].
Якщо мораторій на продаж сільськогосподарських земель буде скасо-вано до ухвалення законів про кадастр та ринок земель, це з однієї точки зору може загрожувати отримати неконтрольований, тіньовий ринок землі з проявами спекуляції та корупційних діянь. А з іншої, вільне право розпоряджатися своєю власністю, зокрема, землею, закріплено Конституцією України, але мораторій цього права позбавляє. Близько 70% розпайованих земель в Україні знаходиться у власності громадян пенсійного віку. Ці громадяни вже нині є потенційними учасниками ринку земель, але не можуть реалізувати власне право власності цілком.
Згідно із розробленим законопроектом "Про ринок землі в Україні" пе-редбачено, що у випадку, коли громадянин захоче продати власну землю, яка належить до земель сільськогосподарського призначення, він має у першу чергу повідомити про це спеціалізовану державну установу, яка формуватиме земельний фонд сільськогосподарського призначення, сусідів, місцеві органи влади, і агро формування ринкового типу, які уже орендують землі у цьому населеному пункті. Ці категорії здобувають першочергове право на викуп землі. В разі, якщо впродовж місяця ніхто не зацікавився, то власник може продати землю за власним бажанням [5].
Передбачено створення спеціалізованої державної установи, яка розпо-ряджатиметься землями сільськогосподарського призначення державної влас-ності. Така установа буде свого роду основним розпорядником на ринку землі. Викуповуватиме землю у громадян, розпоряджатиметься резервними землями, буде продавати їх, здавати в оренду. За підрахунками фахівців, при створені такої спеціалізованої державної установи, їй може бути передано близько 3 млн. га земель сільськогосподарського призначення: це землі, не передані у власність та користування, а також землі, власники яких померли, а спадкоємці так і не затребували права на ділянки, землі, які були розподілені на паї, але право власності на них так і не було оформлено.
Ще існують побоювання що українські землі масово скуплятимуть іно-земці, тому законопроектом "Про ринок земель" передбачено, що землю мають право купити тільки громадяни України, фізичні особи. Іноземні громадяни, юридичні особи не матимуть права купівлі землі. Але , натомість, громадяни, і спеціалізована державна установа зможуть здавати в оренду свої землі іноземцям – як фізичним та юридичним особам, так і цілим державам. А екс-пертна вартість землі визначатиметься в кожному випадку окремо, але вона має бути не нижчою за нормативну грошову оцінку. Зараз нормативна грошова оцінка землі сільськогосподарського призначення, в середньому по Україні, становить 10-12 тис. гривень за гектар. Проте Академія аграрних наук вже розробила нову методику проведення нормативної грошової оцінки земель. Планується, що до кінця 2011 року нормативну оцінку буде збільшено в два рази.
Тому ринок землі вимагає унормування на законодавчому рівні як са-мих ринкових земельних відносин так і механізмів кадастрової діяльності.

Список використаних джерел:
1. Земельний кодекс України [Текст] //Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002. – № 3-4;
2. Калюжний М. Що принесе вільний ринок землі [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://www.zemreforma.info/index.php;
3. Кубах С. Чи станеться великий вибух після скасування мораторію/ [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.zemreforma.info/index.php?option=com_content&view=article;
4. Черняга П. Г .Ринок та оцінка земель / Черняга П.Г.: Методичний посібник. – Київ: Національний університет "Львівська політехніка", 2010. – 157 с.;
5. Шелепницька І.П. Конспект лекцій з дисципліни "Оцінка земель і нерухомості"/ І.П. Шелепницька. – ПДАТУ, 2010. – 130 с.

Джерело: http://наук.збірка студентської конференції (2011 р. )ПДАТУ
Категорія: Наукові статті | Додав: Kalora (19.10.2011) | Автор: Шелепницька Ірина Петрівна E W
Переглядів: 1653 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]