Ви увійшли як Гість
Група "Гости"Вітаю Вас Гість!
П`ятниця, 26.04.2024, 07:43
Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSS

Категорії розділу

Новини [14]
Наукові статті [39]
Перелік праць викладацького складу кафедри
Закони [1]
Дана категорія містить закони, які зв'язані з земельним кадастром
Відео [14]
Тут знаходяться відеоматеріали

Форма входу

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Geovisite


hit counter

Мови

Пошук

Погода

Свята

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Наші колеги

Кафедра геодезії і картографії

Цікава інформація

Головна » Статті » Наукові статті

Шуміхіна К.О. – інженер-землевпорядник Красилівського відділу Хмельницької РФ ДП «Центр ДЗК» Шелепницька І.П. – к.н.держ.упр., в.о.доцента
УДК 332.3

ПРОБЛЕМИ РЕЄСТРАЦІЇ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК В УКРАЇНІ

Шуміхіна К.О. – інженер-землевпорядник Красилівського відділу Хмельницької РФ ДП «Центр ДЗК»
Шелепницька І.П. – к.н.держ.упр., в.о.доцента кафедри Землеустрою і кадастру ПДАТУ

Одна з головних проблем неефективності державної земельної політики в Україні полягає у відсутності сучасної автоматизованої кадастрово-реєстраційної системи, яка б об'єднувала інформацію про земельну ділянку, пов'язану з нею нерухомість та права на них. Відомча розгалуженість виконавців реєстраційної діяльності наразі така, що збирають і реєструють відповідні відомості фактично три державні інституції: про земельні ділянки – Державне агентство земельних ресурсів (Держземагентство), про будівлі і споруди на них – Бюро технічної інвентаризації (БТІ), про права на нерухомість та їх обтяження - органи Мін’юсту.
Виходячи з практики, процедура отримання громадянином документів найчастіше триває: в органах Держземагентства – 2–3 місяці, або від кількох місяців до року; в БТІ – 2–3 місяці; в органах юстиції – 3–5 днів [1].
Метою даної статті є дослідження головних проблем реєстрації земельних ділянок в Україні на сучасному етапі розвитку перехідної реєстраційної системи ( далі – ПРС), а також обґрунтування бачення підходів, щодо удосконалення кадастрово-реєстраційної системи передбаченої Законом України «Про державний земельний кадастр».
Сучасна «кадастрова абетка» для землевласника і землекористувача оперує двома основними поняттями – «кадастр» та «автоматизована система кадастру» (далі – АСДЗК). Ухвалений в липні 2011 року закон визначив, що державний земельний кадастр ((далі – ДЗК) – єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. До грудневих змін, в цьому нормативному акті була поставлена нелегка задача для всіх земельно-кадастрових установ: «До 1 січня 2012 року забезпечити створення єдиної інформаційної системи Державного земельного кадастру, шляхом внесення до неї відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць, перенесення до неї записів про державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень (обтяжень) у їх використанні, зареєстрованих у Державному реєстрі земель»[2].
Ігор Долинський, директор Департаменту державного земельного кадастру Держземагенства у вересні 2011 року стверджував: «розроблену та запроваджену в пілотному режимі АС ДЗК ми налагоджуємо та відшліфовуємо, а до кінця 2011 року повинні мати готову систему з мінімальним набором функціоналу. Мінімальний набір це – опрацювання документації, її перевірка, присвоєння ділянці кадастрового номеру, нанесення параметрів ділянки на кадастровий план, підготовка правовстановлюючих документів, і нарешті, їх реєстрація в системі. В рамках проекту Світового банку «Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру» завершується аерофотозйомка території України, на основі якої буде створено картографічну основу кадастру – ортофотоплани та індексні кадастрові карти. Станом на 1 жовтня 2011 року, відзнято 99,6% усієї території України в масштабі 1:25 000. На завершеній стадії – зйомки в масштабах 1:10 000, 1:5 000 та 1:2 000. Ця робота має бути завершена в червні 2012 року» [3].
Отже, щоб працював кадастр, необхідно звести його фундамент –автоматизовану систему ДЗК, яка слугуватиме просторовою основою для побудови інших кадастрів – водного, лісового, містобудівного, корисних копалин тощо.
На даному етапі «кадастрової розбудови» запроваджено перехідну реєстраційну систему (далі – ПРС) (рис.1), яка передбачає такі основні етапи роботи (рис. 1).
Чи на практиці сьогодні працює система ПРС? Так, вона розроблена і практично завантажена, але існують проблемні питання, які вимагають першочергового вирішення:

Рис.1. Основні етапи роботи ПРС
 Правові проблеми. Держава має забезпечити створення низки підзаконних актів, без яких виконання Закону «Про Державний земельний кадастр» неможливе: «Про порядок ведення Державного земельного кадастру»; «Про порядок складання індексної карти»; «Про порядок інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами»; «Порядок наповнення АС ДЗК у форматі xml»; «Про термін виконання робіт в АС ДЗК» тощо.
 Технічні проблеми. ПРС не підтримує операційні та реєстраційні процеси, а саме: існуюча система не створює автоматично номер заяви, реєстраційний номер та дату реєстрації; в терміни виконання робіт система включає вихідні та святкові дні; опрацювання документації та підготовка правовстановлюючих документів система формує некоректно або взагалі не формує; накопичені реєстраційні дані не зв’язані з геодезично-картографічною основою; відсутня система автоматичних розрахунків вартості послуг.
 Технологічно-організаційні проблеми. Практика доводить недосконалість та непідготовленість організації роботи працівників територіальних органів Держземагенства та Центру Державного земельного кадастру: не проводяться роботи, щодо організації підготовки кваліфікації працівників територіальних органів Держземагенства, зокрема у фахівців відсутні знання в новітніх технологіях та у сфері геоінформатики; відсутність організації прийому громадян призводить до накопичення заяв та росту черг в територіальних органах Держземагенства.
Отже, якщо структурувати необхідне наповнення системи АСДЗК, то на нашу думку, воно має мати наступний вигляд (рис. 2)

Рис. 2. Автоматизована система ведення Державного земельного кадастру

Згідно із законом, Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях, а його картографічна основа є єдиною для формування та ведення містобудівного кадастру та кадастрів інших природних ресурсів. У випадку різночитання між електронним та паперовими варіантами, перевага віддається паперовому, оскільки в країні ще немає досвіду запровадження та ведення електронного документообігу. У прийнятому законі зазначено основні складові інформаційної складової кадастру: геодезична та картографічна основа; відомості про державний кордон; адміністративно-територіальний поділ – області, міста, райони, села та селища; кадастрове зонування – зони та квартали; зареєстровані земельні ділянки разом з інформацією про власників, користувачів та обмеження; типи ґрунтів, категорії та якісні характеристики земель; зони обмежень та режимоутворюючих об’єктів; зони економічної та нормативної оцінки.
Отже, слідом за законодавчими нововведеннями, увага науковців, управлінців та виконавців має бути зосереджена на вирішенні основних проблемних питань реєстраційної системи та якнайшвидшому впровадженні нової моделі АС ДЗК. Перед фахівцями землевпорядниками і кадастровими реєстраторами постало завдання приведення до єдиного формату ( за єдиною методологією) всього того масиву земельно-кадастрової інформації, що накопичувалася роками.

Список використаних джерел

1. Кадастрово-реєстраційна система в Україні: стан і перспективи розвитку: (прес-конференція, Київ - 2011 р.) [Електронний ресурс] / Ю.В. Якименко, В.В. Жмуцький, С.М. Кубах, А.Д. Юрченко //Прес-центр – Режим доступу: http://presscenter.ukrinform.ua/presscenter-3810.html. - Назва з екрану.
2. Закон України «Про Державний земельний кадастр» / Відомості Верховної Ради України. – Офіц. Вид. К: - 2011. – № 3613-17. - Ст. 1, 11-15.
3. Як впроваджуватиметься державний земельний кадастр? [Текст] / І. М. Долинський // Землевпорядний вісник. – 2011. - №10. – С. 28.

Джерело: http://Наукова студентська конференція "Наука.Молодь.Земля.Сталий розвиток" 15 березня 2012 року. ПДАТУ
Категорія: Наукові статті | Додав: Kalora (24.03.2012) | Автор: Шелепницька Ірина Петрівна
Переглядів: 6553 | Коментарі: 1 | Теги: державний земельний кадастр, ПДАТУ, реєстрація земельних ділянок, Шелепницька І.П. | Рейтинг: 4.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]