Проблеми запровадження автоматизованої системи державного земельного кадастру УДК 332./3:004 Гривачевська Наталія Петрівна Студентка ІІІ курсу спеціальності “Геодезія, картографія та землеустрій” Керівник к.н. з держ. упр., в.о. доцента кафедри землеустрою і кадастру І.П.Шелепницька В Україні управління та методичне забезпечення земельного кадастру покладається на орган центральної виконавчої влади Державний комітет земельних ресурсів. Відповідно, при Держкомземі утворено Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру», яким у 2009 році було проведено ряд заходів для впровадження Автоматизованої системи ведення централізованого державного земельного кадастру (далі – АС ДЗК). На даний час розроблені основні засади створення такої інформаційно-телекомунікаційної системи, створені та запроваджені в дослідну експлуатацію технічні рішення, які є базовими компонентами при обробці інформації земельного кадастру та платформою для подальшого розвитку АСДЗК на базі сучасних інформаційних технологій. Створення та наповнення так званої перехідної реєстраційної системи – один з головних етапів створення АС ДЗК. Для централізованого накопичення інформації про земельні ділянки, що надходить до регіональних підрозділів, з метою наповнення перехідної реєстраційної системи, Центром ДЗК видано накази від 03.06.2008 № 90 та від 16.03.2009 № 117. [2, с.1] В умовах реформування земельних відносин, здійснюється значний перерозподіл землі. Це сприяє швидкому зростанню кількості власників землі та землекористувачів, а також збільшенню кількості укладених угод про оренду, заставу, купівлю, продаж, успадкування земельних ділянок. У зв'язку з цим необхідно забезпечити розроблення технічної документації для складання державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею для громадян, підприємств, установ та організацій і ввести дані реєстрації державних актів до банку даних державного земельного кадастру. Мета автоматизованої системи полягає у створенні бази широкого використання комп'ютерної техніки - єдиної державної інформаційної системи для забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадян, підприємств, установ та організацій достовірною інформацією про землю. Отже, основними завданнями Автоматизованої системи державного земельного кадастру є: • створення на основі новітніх комп'ютерних та інформаційних технологій дієвого механізму автоматизованого ведення державного земельного кадастру; • сприяння розвитку ринкових відносин, зокрема в аграрному секторі економіки; • підтвердження права власників та користувачів на земельні ділянки; • забезпечення земельно-кадастровою інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, громадян, підприємств, установ та організацій; • сприяння забезпеченню своєчасних надходжень коштів від плати за землю; • удосконалення взаємодії міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у сфері управління земельними ресурсами; • удосконалення механізму розрахунку розміру платежів за землю; • створення і управління банками даних про наявність і стан земельних ресурсів; • інформаційне забезпечення і підтримка широкомасштабних робіт із землеустрою, моніторингу земель, державного контролю за використанням та охороною земель, регулювання оптимального розвитку територій, включаючи встановлення меж територій з оздоровчий, історико-культурний). [3, с.3] Ведення державного реєстру земель – одне з основних завдань Центру ДЗК. Для своєчасного та достовірного накопичення інформації про реєстрацію державних актів і договорів оренди Центром впроваджено Автоматизовану систему ведення електронної копії книги реєстрації. Проте більшість філій (Донецька, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Черкаська, Чернівецька регіональні, Київська та Севастопольська міські і СВП «Київський обласний реєстраційний центр») безвідповідально поставилися до ведення електронної копії книги реєстрації, про що свідчить звіт Центру ДЗК за 2009 рік. [1,ст.7;] Незадовільною є технічна забезпеченість Центру ДЗК. Серверна частина в центральному офісі не дозволяє створити повноцінну автоматизовану систему, що відповідала б сучасним вимогам. Потреба є у придбанні мережевого обладнання (брандмаузер, комутатор), забезпеченні безперебійного живлення серверів. Для зберігання ортофотопланів та інших матеріалів, що надходять до Центру ДЗК від підрядників по проекту Світового банку, необхідним є придбання сховища даних. [1, с.8] Незадовільною є і забезпеченість філій комп’ютерним обладнанням. На сьогодня, Центр ДЗК потребує придбання 500 робочих станцій, 200 ноутбуків, 50 серверів. [1, с.9] На мою думку, ведення державного земельного кадастру містить такий обсяг інформації, аналогів якому за місткістю та цінністю немає. Говорити сьогодні про те, що Центр державного земельного кадастру має необхідний потік і обсяг інформації, має необхідну базу даних і може успішно вести реєстрацію в автоматизованому вигляді, поки що зарано. Тому питання законодавчого, технічного, технологічного забезпечення потребує нагального вирішення. Список використаної літератури: 1. Землевпорядкування та кадастр. // [Електронний ресурс] режим доступу : http://www.myland.org.ua 2. Стан та перспективи українського кадастру землі і нерухомості// [Електронний ресурс] режим доступу : http:/www.dkz.ua 3. Постанова Кабінету Міністрів України N 135 5від 2 грудня 1997 р. «Про створення автоматизованої системи державного земельного кадастру»
|